Jak guru AI Junichi Hasegawa zamierza zmienić Pocky

You are currently viewing Jak guru AI Junichi Hasegawa zamierza zmienić Pocky
Pocky
  • Post category:Sakura

S A K U R A

Jak guru AI Junichi Hasegawa zamierza zmienić Pocky

TAKASHI MOCHIZUKI AND YUKI FURUKAWA, BLOOMBERG/JAPAN TIMES ONLINE

Junichi Hasegawa zrobił karierę rozwiązując trudne problemy, od łączenia użytkowników PlayStation 3 w grach online po badanie autonomicznych samochodów. Teraz za pomocą sztucznej inteligencji chce wynaleźć zdrowsze składniki żywności.
61-letni Hasegawa zbudował czołowy japoński start-up AI, Preferred Networks (PFN), dzięki umowo i partnerstwu z japońskimi gigantami przemysłowymi, od Toyota Motor po Eneos Holdings. Teraz, stuletni producent przekąsek Ezaki Glico, skupia się na dostosowaniu swoich umiejętności do notorycznie oszczędnego sektora spożywczego i ożywienia producenta czekoladowych paluszków Pocky z Osaki.

Praca Hasegawa, zatrudnionego przez Etsuro Ezaki, 49-letniego prawnuka założyciela Glico i niedawno mianowanego dyrektora wykonawczego, polega na pomocy w znalezieniu idealnego połączenia smaku i wartości odżywczych poprzez masowe zbieranie przetwarzanie danych (…). Hasegawa powiąże  wewnętrzne badaniam Glico z zewnętrznymi firmami AI, takimi jak PFN, w celu przyspieszenia rozwoju zdrowszej żywności.

To pierwsza zmiana przywództwa w firmie od czterech dekad, a mantrą nowego dyrektora (Etsuro Ezaki) jest to, że firma (Glico) nie będzie sprzedawać przekąsek (w tym paluszków Pocky), które nie będą miały pozytywnego wpływu na samopoczucie ludzi.

„Poprosiliśmy Hasegawę, by dołączył (do zespołu Glico) nie tylko dlatego, że jest utalentowanym inżynierem, ale dlatego, że bardzo dobrze zna branżę, ludzi i przedmiot” – powiedział Ezaki. „Uczenie maszynowe może pomóc ludziom skupić się na bardziej kreatywnych projektach. Dlatego postanowiliśmy aktywnie wykorzystać sztuczną inteligencję dla szerokiego zakresu działalności, którą prowadzimy w Glico.”

W PFN od momentu powstania w 2014 roku do początku tego roku Hasegawa kierowała przymierzami/sojuszami biznesowymi i kapitałowymi dużych japońskich firm jak Toyota, Eneos, Fanuc i Chugai Pharmaceutical. Oczekuje się, że dzięki współpracy Glico będzie się rozwijać w podobny sposób. „Hasegawa określił większość naszej strategii partnerstwa. Bez niego nie bylibyśmy tam, gdzie jesteśmy dzisiaj” – powiedział współzałożyciel i dyrektor generalny PFN, Toru Nishikawa.

Nacisk Glico na zaawansowaną technologicznie zdrową żywność pojawia się w momencie, gdy fundusze na start-upy rozwijające alternatywną żywność i agritech maleją. Ale Glico i Hasegawa liczą na stały popyt na zdrowsze odżywianie, które pomoże im wejść w przewidywany 1 bilion dolarów (144 bilionów jenów) przemysł poprzez opracowanie spersonalizowanych planów żywieniowych, automatycznych pieców, które wypiekają idealne biszkopty i nowych szczepów bakterii w celu poprawy zdrowia jelit.

„Laboratorium Glico posiada ponad 10 000 rodzajów szczepów (bakteri)” – powiedział Hasegawa w wywiadzie, w tym rodzaj bakterii kwasu mlekowego, który jest skuteczny w połączeniu z błonnikiem pokarmowym i stosowany w niektórych produktach jogurtowych. By uczynić paluszki Pocky i pozostałą ofertę firmy zdrowszymi, Glico będzie potrzebował mocy sztucznej inteligencji. „Ten rodzaj badań i eksperymentów wykonywanych przez ludzi zajmuje dużo czasu, ale sztuczna inteligencja może przyspieszyć ten proces”.

Pierwszym produktrm Glico, które w tym roku obchodził stulecie istnienia, były cukierki napełnione glikogenem z bulionu ostryg, które założyciel stworzył by pomóc wyzdrowieniu syna chorego na tyfus. Wizerunek Glico jako zwolennika zdrowego odżywiania (w dalszej historii firmy) zszedł na dalszy plan i został zastąpiony przez handlarza smacznymi przekąskami.

Hasegawa planuje wykorzystać technologię sztucznej inteligencji, aby pomóc badaczom (inżynierom) Glico szybciej identyfikować nowe składniki. Przeszkolić personel w zakresie wykorzystania uczenia maszynowego, także optymalizacji procesów pracy. Jednym z możliwych przykładów są popularne ciastka firmy Bisco, które teraz wymagają od mistrza pieczenia ręcznego monitorowania każdego wypieku: program Hasegawy obejmie wdrożenie algorytmów AI, które zastąpią ten krok.

Japoński producent żywności Ajinomoto testuje opartą na sztucznej inteligencji aplikację do rekomendacji diet dla sportowców, a Glico podobnie chce dostosować/zaooferować swoje usługi do klientów. Docelowo firma chciałaby oferować spersonalizowaną usługę żywieniową opartą na subskrypcji.

Wykorzystanie AI w przemyśle spożywczym jest wciąż rzadkie, ponieważ typowy niskomarżowy, wysokonakładowy model (a takim jest produkcja ciasteczek i paluszków) nie pozwala na duże inwestycje, powiedział profesor Uniwersytetu Tokijskiego Yutaka Matsuo. „Przeniesienie Hasegawy do branży to pozytywna wiadomość zarówno dla sektora, jak i sztucznej inteligencji, ponieważ inni z pewnością pójdą w jej ślady, jeśli odniesie to sukces”.

Hasegawa wskazał również na koszty jako główną przeszkodę we wdrażaniu AI w rozwój żywności, ale postrzega partnerstwa z takimi firmami jak PFN jako sposób na rozłożenie kosztów, a dyrektor generalny Glico zapewnił mu dobry budżet, powiedział bez podawania liczb.

Jednak Glico prawdopodobnie czeka droga pod górę, aby przekonać inwestorów, że ta strategia wzrostu (sprzedaży i rozwoju) jest słuszna. Analitycy są sceptyczni po części dlatego, że nacisk Glico na zdrową i funkcjonalną żywność trwa już od kilku lat i jeszcze nie odniósł sukcesu.

„Glico ograniczyło swoją ofertę produktów, aby skupić się na zdrowej żywności, co spowodowało utratę rynku” – powiedział Manabu Sumoge, analityk Okasan Securities. „Ludzie mogą chcieć mniejszego poczucia winy podczas podjadania, a ograniczenie cukru może tutaj pomóc, ale nie jestem pewien, czy (ludzie) chcą być zdrowi, jedząc przekąski.”

Hasegawa nie ma jednak wątpliwości co do wizji Ezakiego. Dostrzega brak świadomości konsumentów na temat zdrowszych produktów Glico — takich jak niskowęglowodanowe lody Sunao, ulubione przez jego córkę, która nie zdawała sobie sprawy, że są produkowane przez Glico, dopóki Hasegawa nie dołączył do firmy.

„To jedyne lody, które teraz je, a przyszłość przyniesie więcej konsumentów takich jak ona, którzy będą płacić dodatkowo za przekąski, które są dla nich dobre” – powiedział Hasegawa.

sakura